http://1.bp.blogspot.com/-zOIxyW4PfUA/TsvECaf2MtI/AAAAAAAAiV4/c_WmAa2-Tv8/s1600/Untitled-1.jpg

 

هذه المدونة تابعة لمنتدى مما قرأت واعجبني , لزياره المنتدى إضغط هنـــــــــــــا

الأحد، 6 فبراير 2011

مصر التى فى خاطرى وفى فمي


مصر التى فى خاطرى وفى فمي
أحبها من كل روحى ودمى
يا ليت كل مؤمن بعزها يحبها
حبى لها

...بني الحمى والوطن
من منكم يحبها مثلي أنا ؟

نحبها من روحنا
ونفتديها بالعزيز الأكرم
من عمرنا وجهدنا

عيشوا كراما تحت ظل العلم
تحيا لنا عزيزة في الأمم
أحبها لظلها الظليل
بين المروج الخضر والنخيل
نباتها ما أينعه
مفضضا مذهبا
ونيلها ما أبدعه
يختال مابين الربى
بني الحمى والوطن
من منكم يحبها مثلي أنا ؟

نحبها من روحنا
ونفتديها بالعزيز الأكرم
من قوتنا ورزقنا

لا تبخلوا بمائها على ظمي
وأطعموا من خيرها كل فم
أحبها للموقف الجليل
من شعبها وجيشها النبيل

دعا إلى حق الحياة
لكل من فى أرضها
وثار في وجه الطغاة
مناديا بحقها
وقال في تاريخه المجيد
يا دولة الظلم إنمحى وبيدى
بني الحمى والوطن
من منكم يحبها مثلي أنا ؟

نحبها من روحنا
ونفتديها بالعزيز الأكرم
من صبرنا وعزمنا

صونوا حماها وانصروا من يحتمي
ودافعوا عنها تعش وتسلم
يا مصر يا مهد الرخاء
يا منزل الروح الأمين
أنا على عهد الوفاء
فى نصرة الحق المبين
بني الحمى والوطن
من منكم يحبها مثلي أنا ؟

نحبها من روحنا
ونفتديها بالعزيز الأكرم

لــ أحمد رامى
Share انشر الموضوع على الفيس بوك

Subscribe اكتب ايميلك هنا وبعدها اضغط على كلمه

بعد اشتراكك توجه فورا الى بريدك هتلاقي رساله بعنوان :فعل اشتراكك في موقع مما قرات افتحها وفعل اشتراكك ودي اهم خطوه علشان يوصلك جديدنا ... من غيرها كانك ماشتركتش خالص

المشاركات الشائعة