http://1.bp.blogspot.com/-zOIxyW4PfUA/TsvECaf2MtI/AAAAAAAAiV4/c_WmAa2-Tv8/s1600/Untitled-1.jpg

 

هذه المدونة تابعة لمنتدى مما قرأت واعجبني , لزياره المنتدى إضغط هنـــــــــــــا

الاثنين، 7 فبراير 2011

حــضــن ...


أنا عندي ليكي حضن
خديه أحسن يضيع
...
أخضر لون الحياة
والأزرق منتهاه
ألوان صنع الإله
ولما يقولّلي كُن
أكون وأنا مطيع
أنا عندي ليكي حضن
خديه أحسن يضيع

من أول ما ابتديت
وحضن أمي بيت
من صدرها ارتويت
لبن ونور وحُسن
وحنان وكون بديع
أنا عندي ليكي حضن
خديه أحسن يضيع

الأرض حاضنة قمح
والغيط أسمر وسمح
وماء ودقيق وملح
عجين يخش فرن
ياكل منه الجميع
أنا عندي ليكي حضن
خديه أحسن يضيع

راعي الغنم يطوف
بالناي وبالحروف
وينام يصحى يشوف
الصوف بيبقى قطن
من أول الربيع
أنا عندي ليكي حضن
خديه أحسن يضيع

عصفور يعشق قمر
ويطير وسط المطر
ويحط على الشجر
ولسه صدره سخن
وقلبه سريع سريع
أنا عندي ليكي حضن
خديه أحسن يضيع

شارع طالع بسلم
والليل نهار مضلم
في عنيكي شوق يسلم
وشفايفك فيها بُن
وشفايفي كما الرضيع
أنا عندي ليكي حضن
خديه أحسن يضيع

في حضنك السلام
وبرّاه الآلام
الديب لحس الكلام
ومفيش في الدنيا حزن
على الحمل الوديع
أنا عندي ليكي حضن
خديه أحسن يضيع
Share انشر الموضوع على الفيس بوك

Subscribe اكتب ايميلك هنا وبعدها اضغط على كلمه

بعد اشتراكك توجه فورا الى بريدك هتلاقي رساله بعنوان :فعل اشتراكك في موقع مما قرات افتحها وفعل اشتراكك ودي اهم خطوه علشان يوصلك جديدنا ... من غيرها كانك ماشتركتش خالص

المشاركات الشائعة